technologie

Werknemers van alle leeftijden dragen digitale transformatie

In tegenstelling tot de heersende gedachte dat vooral millennials verantwoordelijk zijn voor digitalisering, dragen werknemers van alle leeftijden bij aan digitalisering van de organisatie waar zij werken. Nederlandse werknemers staan echter minder open voor het leren van nieuwe vaardigheden. Daarop duidt onderzoek in opdracht van VMware.  

Bijna zes op de tien Nederlandse werknemers is overtuigd dat een brede inzet van digitale vaardigheden concurrentievoordeel kan opleveren. Eenzelfde deel denkt dat het intensievere en betere samenwerking tussen collega’s mogelijk maakt. Een ruime helft van de ondervraagden gelooft dat de inzet van digitale vaardigheden in de komende vijf jaar voor meer bedrijfswinst kan zorgen voor hun organisatie. 

Nederland blijft achter
Iets meer dan de helft van de respondenten is bereid om in de eigen tijd nieuwe, digitale vaardigheden en werkwijzen te leren om zo productiever te zijn in het werk. Internationaal ligt dat gemiddelde op 64%. Een kwart van de werkende generatie van 45 jaar en ouder in Nederland is actief bezig zich technische en digitale vaardigheden eigen te maken via advies en training.

Daarnaast zoekt 15% van de 55-plussers advies of training om te leren programmeren of online content te creëren. Deze percentages liggen beduidend lager dan het internationaal gemiddelde met respectievelijk 39 en 31% van de mensen boven de 45 jaar die zich digitale vaardigheden eigen wil maken of bezig is met programmeren of online content. 

Drempels
Ondanks dat Nederlandse respondenten desgevraagd waarde hechten aan digitale vaardigheden, denkt een minderheid van 39% dat zij hun vaardigheden volledig benutten binnen de organisatie. Aangegeven drempels hiervoor: ‘digitaal’ komt niet terug in de persoonlijke doelstellingen (59%), een te strikt bedrijfsbeleid  (44%), gebrekkige ondersteuning door IT (41%) en een tekort aan budget (38%).

De samenwerking tussen IT en senior management speelt een belangrijke rol in digitale transformatie. Ruim een derde van de ondervraagden gaf aan de IT-afdeling als eerstverantwoordelijke te zien, op ruime afstand gevolgd door de CEO (15%), de hoofden van andere individuele departementen (15%) en het bestuur (11%). 

“Het aanleren van nieuwe vaardigheden in deze digitale tijd transformeert de manier waarop bedrijven worden gerund”, zegt Matt Crosby, Head of expertise UK and Ireland bij Hay Group. “De uitdagingen en kansen liggen in het samenbrengen van senior teams, die jarenlange ervaring meebrengen uit het pre-digitale tijdperk, met jong talent. Zij brengen op hun beurt weer nieuwe expertise, verwachtingen en motivatie in. Zo doe je de ‘oude’ dingen goed, zoals het meten van accountability, prestaties en uitkomsten, terwijl je er ook zeker van bent dat ideeën en nieuwe manieren van werken opbloeien.”

Nederlandse respondenten vinden dat het senior management een meer actieve rol moeten spelen om verandering te realiseren. Vier op de tien geven aan dat hun management hen nu al aanmoedigt om nieuwe manieren van werken toe te passen binnen de organisatie. Bijna de helft denkt dat meer investering in training om digitale vaardigheden te verbeteren prioriteit moet zijn.

Over het onderzoek
In opdracht van VMware heeft Vanson Bourne 5.700 kantoormedewerkers ondervraagd onder bedrijven met meer dan 100 werknemers in het VK, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken, Rusland en Saudi-Arabië en de VAE, door middel van telefonische en online interviews in augustus 2015.

ADVERTORIAL

Master Data Management Summit



Please join us for the EMEA MDM 360 Summit of our partner Informatica in Amsterdam, a full day conference that brings together the world’s largest vendor user community for Master Data Management and Data Governance.



State-of-the-Art CEO



Palo Alto Networks and ICT Media have published a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Get your free copy.

Van onze partners

Magazines

CIO nr 2 - Data & Information


De juiste informatie is de sleutel naar hogere prestaties. Tweevoudig winnaar van de CIO of the Year Award, Aloys Kregting (AkzoNobel), zei het enkele jaren geleden al: de waarde van informatie is eigenlijk het enige waar je als CIO echt wakker van zou moeten liggen. Data en informatie zijn, in combinatie met slimme algoritmes en krachtige technologieën, bovendien de basis voor een digitale transformatie. Daar hoort ook leiderschap bij: het management moet laten zien dat het zelf over de vaardigheden beschikt om besluiten op basis van data te nemen. Dat impliceert dat de leidinggevenden data als een belangrijke asset moeten zien, die groei, efficiëntie, wendbaarheid en innovatie aandrijft.


Naar alle magazines