sourcing

Snelgroeiende MSP’s bieden meer keuze

De markt voor managed service providers (MSP’s) blijft groeien. Daarbij blijken de snelst groeiende bedrijven uitgebreidere services te bieden, zoals network operations centers, backup & recovery, beveiligingsdiensten, en monitoring van netwerken en infrastructuur. Daarop duidt een enquête onder MSP’s door Kaseya, leverancier van beheeroplossingen voor MSP’s en het mkb.  

Snel groeiende MSP’s bieden doorgaans een complete suite aan diensten. Ze onderscheiden zich van trager groeiende concurrenten door steeds nieuwe diensten te bieden. Verder profiteren juist snelgroeiende MSP’s van de voordelen van cloudadoptie doordat ze een uitgebreider aanbod van cloudgebaseerde diensten bieden, waarmee ze hogere prijzen kunnen rekenen.

Ruim een kwart van de respondenten geeft aan dat hun monthly recurring revenu (MRR) in de afgelopen drie jaar jaarlijks gemiddeld met meer dan 15% is toegenomen. In 2016 was dit bij 23% van de respondenten het geval. En 18% meldt een gemiddelde driejaarlijkse MRR-groei tussen de 10 en 15%.

Bijna de helft van de snelgroeiende bedrijven zegt network operations center-diensten te bieden, vergeleken met ruim een kwart van de minder snelgroeiende concurrenten. Ook biedt 43% van de snelle groeiers cloud-to-cloud back-up en 83% biedt volledige back-up en disaster recovery.

Snelgroeiende MSP’s bieden daarnaast vaker een compleet palet aan diensten op het gebied van netwerk- en infrastructuurmonitoring.

Security
Het grootste verschil qua beveiliging tussen ‘snelle’ en ‘langzame’ aanbieders zit in tweefactor- en multifactor-authenticatie. De kans dat snelgroeiende MSP’s een van deze vormen van authenticatie bieden is 30% groter. Gemiddeld bieden deze MSP’s acht security-gerelateerde diensten – twee meer dan hun minder snelgroeiende concurrenten. De ondervraagde service providers maken zich overigens de meeste zorgen over de combinatie security en cloud.

Snelgroeiende MSP’s hebben een goed beeld van wat klanten nu en in de toekomst nodig hebben, waardoor ze kunnen investeren in de juiste technologieën, en hun strategie erop kunnen afstemmen. Ook zoeken ze naar manieren om resources – zowel geld als personeel – vrij te maken om meer diensten te kunnen bieden, meer omzet te behalen en de winst te verhogen. Ten slotte slagen ze er in hun klanten te overtuigen van de waarde van hun dienstverlening, waardoor ze vaker hogere prijzen kunnen vragen.
 
Over het onderzoek
Kaseya heeft executives van 900 MSP’s in vijftig landen ondervraagd. De enquête is voor de zesde maal gehouden.

Van onze partners

Magazines

CIO nr 6 - IT & Communication


De laatste editie van CIO Magazine 2016 zoomt dieper in op het fenomeen van een optimale verbondenheid: intern, met partners, klanten, patiënten, tussen apparaten (IoT), binnen ketens en ecosystemen. Daarbij wordt tevens de nodige aandacht besteedt aan digitale architectuur. Componenten als cloud, netwerk, datacenter, applicaties en datamanagement moeten namelijk wel in samenhang worden geadresseerd.


Naar alle magazines