technologie

Pakweg helft organisaties onderbouwt beslissingen met data

Nederlandse organisaties die investeren in data-driven marketing zijn positief over de opbrengst: een hogere klanttevredenheid en groei van de omzet. Toch wordt minder dan de helft van de organisatiebesluiten onderbouwd met inzichten uit data. Daarop duidt onderzoek door de Data Driven Marketing Association (DDMA).

Investeringen in op data gebaseerde marketing leiden tot meer omzet en een hogere klanttevredenheid, zeggen respectievelijk ruim zeven en ruim acht op de tien ondervraagden. Volgens driekwart van de respondenten is verbetering van de klantervaring de belangrijkste reden om persoonsgegevens in te zetten bij marketingactiviteiten.

Organisaties doen dit onder meer door doelgroepen te segmenteren (55%), hun kennis van klanten te vergroten (49%) en conversie te optimaliseren (40%). Maar slechts vijf op de tien datagedreven marketeers voorspelt klantgedrag op basis van data. Hierin gaat wel snel verandering komen, want de inzet van predictive analytics wordt gezien als een van de grootste trends in het marketingvak, naast marketing automation, personalisatie, en in-real-time en omni-channel-marketing.

Datakwaliteit aandachtspunt
Een ruime helft (56%) van de respondenten vindt het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data (56%) de belangrijkste uitdaging in data-driven marketing. Ook op het gebied van techniek, systemen en tooling is nog verbetering nodig, zegt 43%. Slechts een vijfde van hen verzamelt alle klantgegevens in één centrale database. Ook schort het nog aan samenwerking tussen verschillende afdelingen zegt 37% en aan het bedienen van klanten over meerdere kanalen, aldus 31%.

De opkomst van datagebruik heeft gevolgen voor de vaardigheden van marketeers. Een kwart van de ondervraagden vindt dat er in de eigen organisatie meer kennis en vaardigheden op het gebied van data nodig zijn. Negen op de tien respondenten denken dat marketeers in het algemeen meer technische kennis nodig hebben om gegevens op de juiste manier te kunnen inzetten en verzamelen. Ruim driekwart voegt daaraan toe dat marketeers zonder affiniteit met data compleet zullen verdwijnen van de marketingafdeling.

Vakgebied steeds volwassener
Hoewel marketeers aangeven data volledig te omarmen, neemt in hun ervaring de helft van de ondervraagde organisaties beslissingen nog steeds voornamelijk op basis van onderbuik en ervaring. “De helft van de organisaties neemt beslissingen vaak nog zonder analytische onderbouwing”, zegt Diana Janssen, directeur van DDMA.

“Daar staat logischerwijs tegenover dat de andere helft dat al wél doet. We zien dat data steeds vaker organisatiebreed wordt ingezet, met steun van het managementteam. Dat is cruciaal, want alleen dan gaan bedrijven én consumenten ervan profiteren.”

Over het onderzoek
De DDMA commissie Klantdata & Dialoog heeft een kleine 200 marketing professionals in Nederland ondervraagd, waarvan twee derde dienstverleners en een derde opdrachtgevers.

Van onze partners

Magazines

TITM nr 1 - Cloud & Data


In het eerste nummer van Tijdschrift IT Management (TITM) staat dataopslag in de cloud centraal. Nu de cloud steeds meer de primaire strategie is voor ondernemingen, is het zaak dat medewerkers op een veilige, consistente en snelle manier toegang hebben tot hun data, ongeacht het device waarop ze werken of de locatie waar ze zich bevinden. Vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen en veel mobiele werknemers is dit een uitdaging. Tel daarbij op het stijgend aantal hybride cloud-architecturen en de uitdagingen op het gebied van security en compliance, en de complexiteit wordt in één oogopslag duidelijk.


Naar alle magazines