technologie

Pakweg helft organisaties onderbouwt beslissingen met data

Nederlandse organisaties die investeren in data-driven marketing zijn positief over de opbrengst: een hogere klanttevredenheid en groei van de omzet. Toch wordt minder dan de helft van de organisatiebesluiten onderbouwd met inzichten uit data. Daarop duidt onderzoek door de Data Driven Marketing Association (DDMA).

Investeringen in op data gebaseerde marketing leiden tot meer omzet en een hogere klanttevredenheid, zeggen respectievelijk ruim zeven en ruim acht op de tien ondervraagden. Volgens driekwart van de respondenten is verbetering van de klantervaring de belangrijkste reden om persoonsgegevens in te zetten bij marketingactiviteiten.

Organisaties doen dit onder meer door doelgroepen te segmenteren (55%), hun kennis van klanten te vergroten (49%) en conversie te optimaliseren (40%). Maar slechts vijf op de tien datagedreven marketeers voorspelt klantgedrag op basis van data. Hierin gaat wel snel verandering komen, want de inzet van predictive analytics wordt gezien als een van de grootste trends in het marketingvak, naast marketing automation, personalisatie, en in-real-time en omni-channel-marketing.

Datakwaliteit aandachtspunt
Een ruime helft (56%) van de respondenten vindt het verkrijgen van kwalitatieve en bruikbare data (56%) de belangrijkste uitdaging in data-driven marketing. Ook op het gebied van techniek, systemen en tooling is nog verbetering nodig, zegt 43%. Slechts een vijfde van hen verzamelt alle klantgegevens in één centrale database. Ook schort het nog aan samenwerking tussen verschillende afdelingen zegt 37% en aan het bedienen van klanten over meerdere kanalen, aldus 31%.

De opkomst van datagebruik heeft gevolgen voor de vaardigheden van marketeers. Een kwart van de ondervraagden vindt dat er in de eigen organisatie meer kennis en vaardigheden op het gebied van data nodig zijn. Negen op de tien respondenten denken dat marketeers in het algemeen meer technische kennis nodig hebben om gegevens op de juiste manier te kunnen inzetten en verzamelen. Ruim driekwart voegt daaraan toe dat marketeers zonder affiniteit met data compleet zullen verdwijnen van de marketingafdeling.

Vakgebied steeds volwassener
Hoewel marketeers aangeven data volledig te omarmen, neemt in hun ervaring de helft van de ondervraagde organisaties beslissingen nog steeds voornamelijk op basis van onderbuik en ervaring. “De helft van de organisaties neemt beslissingen vaak nog zonder analytische onderbouwing”, zegt Diana Janssen, directeur van DDMA.

“Daar staat logischerwijs tegenover dat de andere helft dat al wél doet. We zien dat data steeds vaker organisatiebreed wordt ingezet, met steun van het managementteam. Dat is cruciaal, want alleen dan gaan bedrijven én consumenten ervan profiteren.”

Over het onderzoek
De DDMA commissie Klantdata & Dialoog heeft een kleine 200 marketing professionals in Nederland ondervraagd, waarvan twee derde dienstverleners en een derde opdrachtgevers.

ADVERTORIAL

State-of-the-Art CEO



Palo Alto Networks and ICT Media have published a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Get your free copy.

Van onze partners

Magazines

CIO nr 2 - Data & Information


De juiste informatie is de sleutel naar hogere prestaties. Tweevoudig winnaar van de CIO of the Year Award, Aloys Kregting (AkzoNobel), zei het enkele jaren geleden al: de waarde van informatie is eigenlijk het enige waar je als CIO echt wakker van zou moeten liggen. Data en informatie zijn, in combinatie met slimme algoritmes en krachtige technologieën, bovendien de basis voor een digitale transformatie. Daar hoort ook leiderschap bij: het management moet laten zien dat het zelf over de vaardigheden beschikt om besluiten op basis van data te nemen. Dat impliceert dat de leidinggevenden data als een belangrijke asset moeten zien, die groei, efficiëntie, wendbaarheid en innovatie aandrijft.


Naar alle magazines