management

Organisaties moeten vaart maken met digitale transformatie

Organisaties moeten hun digitalisering versnellen. De tijd voor experimenten op kleine schaal is voorbij, wereldwijde marktontwikkelingen geven organisaties weinig tijd. Daarop duidt de laatste editie van jaarlijks onderzoek van CGI.

Ruim zeven op de tien geïnterviewde leiders hecht veel waarde aan de invloed van het digitale gedrag van consumenten, die een gepersonaliseerde en naadloze  digitale ervaring verwachten, ongeacht het gebruikte kanaal. Beslissers in de financiële sector, de detailhandel, dienstverlening aan consumenten en in de communicatie hebben het over een ‘digital-only’ trend.
 
Daarnaast wordt veiligheid een onderscheidende factor, dit vindt althans ruim 60 procent van de ondervraagde organisaties. Cybersecurityprogramma’s van organisaties ontwikkelen zich van reactief en gericht op naleving naar proactief, gericht op veiligheid als onderdeel van producten of diensten.
 
Dat neemt niet weg dat de helft van de organisaties, ongeacht de sector, druk van onverbiddelijke wet- en regelgeving ervaart. Beslissers richten zich vooral op de materiële invloed op het bedrijf van privacywetgeving en wetten inzake gegevensbescherming.
 
Een derde van de executives is er nu van overtuigd dat de structuur van hun bedrijfsmodel aan verandering toe is om stakeholders goed van dienst te kunnen blijven en groei te stimuleren.

Opvallend is de veranderende rol die IT speelt in transformatie. Bijna 30% van de organisaties ziet IT als aanjager van verandering. De rol van technologie verschuift van instrument naar aanjager van nieuwe bedrijfs- en operationele modellen.

Meer dan zeven op de tien beslissers geven aan dat ze van plan zijn om hun IT-budgetten te verhogen of minimaal op hetzelfde niveau te houden om de digitale transformatie te versnellen. Eenzelfde deel van de ondervraagde executives zegt dat in gang zetten van interne verandering één van hun hoogste prioriteiten is.

“Dit jaar is een digitaal buigpunt voor veel organisaties”, zegt Doug McCuaig, EVP Global Client Transformation Services en verantwoordelijk voor de CGI Global 1000. “Het tijdspad dat organisaties dachten te hebben om de digitale transformatie af te ronden is korter geworden. Ze moeten hun digitale agenda aanzienlijk gaan versnellen.

Leiders erkennen dat ze aan de slag moeten met zeer complexe uitdagingen, zoals het veranderen van de kostenstructuur voor bestaande platformen zodat er geïnvesteerd kan worden in de digitale transformatie. Dit zijn beslissingen die op het hoogste niveau genomen moeten worden, waardoor CEO’s steeds vaker technologie-initiatieven leiden, en in een veel hoger tempo dan ooit in de geschiedenis van de IT.”

“Er moet vaart worden gemaakt met het moderniseren van bestaande systemen zodat deze aansluiten op een digitaal bedrijfsmodel. Een dergelijke duidelijke marktdynamiek hebben we niet meer gezien sinds het jaar 2000, toen iedereen ‘en masse’ voorbereid moest zijn op de millenniumwisseling”, zegt George Schindler, president en CEO van CGI.

“Destijds was het een eenmalig gebeuren, waar geen concurrentiewaarde mee gemoeid was. Nu is het anders. Organisaties moeten hun bedrijfsmodel echt duurzaam veranderen, zodat ze klaar zijn om te groeien in de komende decennia.

Over het onderzoek
De CGI Global 1000 is een jaarlijks terugkerende enquête door CGI door middel van persoonlijke gesprekken met 1000 business- en technologieleiders uit tien sectoren en twintig landen.

zie ook

Wat heb je nodig om digitale transformatie te versnellen?

Verantwoordelijkheid digitale transformatie bij veel organisaties onduidelijk

Beveiligingsteams vaak in laat stadium betrokken bij transformatie

Integratie populaire cloudoplossingen helpt digitale transformatie

Zes op de tien bedrijven lijken noodzaak eigen transformatie te ontkennen

Een op de drie grote bedrijven wereldwijd niet klaar voor transformatie

6 op de 10 Europese bedrijven benen digitalisering niet bij

ADVERTORIAL

Palo Alto Networks and ICT Media are publishing a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Join us for the launch event on 18 May from 2:30pm at the Scheepvaart Museum Amsterdam. There will be an interactive panel discussion with the authors, covering Cloud Security, Cyber Insurance, the GDPR, the NIS Directive, the next-generation CISO and Digital Transformation Trends.

You can register for the event here.

Van onze partners

Magazines

OM 2 - Cloud


Strategic sourcing gaat over het zoeken naar een evenwicht tussen uitbesteden en zelf doen, de mate van uitbesteding, de leveranciersselectie, samenwerken met partners, contractbeheer en de regievoering. Maar ook over standaardisatie, normalisatie, ecosystemen en cultuurveranderingen. Op een strategische manier uitbesteden verbetert de efficiency, bespaart kosten en versnelt productontwikkeling. Organisaties kunnen zich voortaan op hun kernactiviteiten concentreren. Strategic sourcing geeft toegang tot expertise, of tot extra productiecapaciteit waarover men zelf niet beschikt. In dit nummer belicht Outsource Magazine de ervaringen en vorderingen op dit gebied.


Naar alle magazines