sourcing

Nieuw bankplatform uitgerold in korte tijd

De van oorsprong Belgische bank Argenta heeft in Nederland een volledig nieuw platform in gebruik genomen, ontwikkeld en geïmplementeerd door een consortium bestaande uit Boondoggle, Five Degrees en Schuberg Philis. Deze partijen blijven samenwerken met de bank voor innovatie van de dienstverlening in de komende jaren.

Het nieuwe platform bestaat uit een stack van verschillende systemen. Specialist in UX en marketing Boondoggle heeft samen met de opdrachtgever de consumentenbehoeften in kaart gebracht via stakeholder and customer journey mapping en deze vervolgens in lijn gebracht met de merkwaarden en het  productportfolio van Argenta. Boondoggle heeft de front-end gebouwd op basis van Sitecore, Selligent en Relay42. Marketingtools zijn ingebouwd voor digitale marketingstrategieën waarmee klanten worden aangetrokken en geconverteerd.

Softwareleverancier Five Degrees heeft gezorgd voor Matrix Midoffice, het ‘banking operating system’ waarmee het integrale klantbeeld wordt bijgehouden en waarmee bancaire processen vergaand zijn geautomatiseerd. De core banking-functionaliteit is ingericht op basis van Matrix Accounts van dezelfde leverancier. Alleen de bestaande klantdata hoefde gemigreerd te worden.

Integrator Schuberg Philis heeft de integratie, het testen en de implementatie van alle applicaties en interfaces verzorgd en samengebracht in de eigen Nederlandse Mission Critical Cloud, een hybride, vérgaand geautomatiseerd platform waardoor teams kunnen werken op basis van continuous integration en continuous development (CI/CD).

“Argenta Nederland is een van de meest moderne digitale banken op dit moment, zowel qua klantbediening als automatisering”, zegt Pim Berger, managing director bij Schuberg Philis. “De kracht van het consortium is gelegen in de volledig geïntegreerde bediening van business en IT. Klanten van Argenta krijgen een optimale gebruikservaring, doordat Argenta beschikt over een compleet klantbeeld en een state-of-the-art platform om de klant te bedienen.

Als Schuberg Philis nemen we de functionele eindverantwoordelijkheid en zorgen we dat alle partners vanuit hun kracht opereren. Wij vervullen de regierol op het gebied van operationele IT, integreren alle digitale processen binnen de bank en dragen end-to-end zorg voor het dagelijks functioneren van de digitale bank.”

“We zijn een betrouwbare en stabiele bank voor mensen die niet houden van risico's en die financiële keuzes maken met gezond verstand” zegt Marinka van der Meer, CEO van Argenta Nederland. “Wij zien duidelijk ruimte voor groei in omvang en aanbod, maar daarvoor is het wel essentieel dat we als moderne digitale bank opereren en snel kunnen inspelen op de wensen van de markt.

Het volledig nieuwe IT-platform, de website en het klantsysteem maken die ontwikkeling mogelijk. We ronden momenteel de vernieuwing van de infrastructuur af, zodat onze klanten mobile first kunnen bankieren. Het doel is komende jaar de interactie met de klant, de dienstverlening en het productaanbod uit te breiden.”

Argenta heeft in Nederland 300.000 klanten en een spaarportefeuille van 2,5 miljard euro. De bank werkt met 750 tussenpersonen die bemiddelen voor hypotheken, goed voor een portefeuille van 16,5 miljard euro.

Van onze partners

Magazines

TITM nr 1 - Cloud & Data


In het eerste nummer van Tijdschrift IT Management (TITM) staat dataopslag in de cloud centraal. Nu de cloud steeds meer de primaire strategie is voor ondernemingen, is het zaak dat medewerkers op een veilige, consistente en snelle manier toegang hebben tot hun data, ongeacht het device waarop ze werken of de locatie waar ze zich bevinden. Vooral voor bedrijven met meerdere vestigingen en veel mobiele werknemers is dit een uitdaging. Tel daarbij op het stijgend aantal hybride cloud-architecturen en de uitdagingen op het gebied van security en compliance, en de complexiteit wordt in één oogopslag duidelijk.


Naar alle magazines