technologie

Kleinere cloud-aanbieders potentieel innovatiever en klantvriendelijker

Grote cloud-aanbieders hebben tot nog toe klanten kunnen trekken en vasthouden met enorme opslagcapaciteit en lage tarieven. Maar ze hebben iets te verliezen: innovatiekracht en customer experience (CX). Kleinere providers, open voor nieuwe ideeën en flexibeler dan grote tech-reuzen, kunnen op deze situatie inspringen, zo schrijft Per Ek, Executive VP van CloudMe, op readwrite.

Evolutie
Terwijl innovatie van belang is voor alle technologieën en in elke sector, weegt het des te zwaarder in snelgroeiende branches zoals die van cloud services. De evolutie van de cloud zit hem niet in ‘nieuwe’ clouds, schrijft Ek, maar op specifieke terreinen, zoals kenmerken, functionaliteiten, en de gebruikerservaring. Daar zou je, sinds de uitspraak van het Europese Hof in de zaak Schrems vs Facebook, met name ook data-privacy aan toe kunnen voegen. Terwijl de grote jongens elkaar op prijs beconcurreren, kunnen kleinere bedrijven zich richten op inhoudelijke versterking van hun teams, sturen op cross-platform- en device-functionaliteit, accessibility, verbeterde personalisatie én een transparant, verbeterd privacybeleid. 

Bij dit laatste moeten we wel bedenken dat het betrekkelijk eenvoudig is een streng privacybeleid te formuleren en succesvol in de markt te zetten. Als puntje bij paaltje komt trekken overheden echter aan het langste eind. Daarnaast hebben kleine bedrijven nu eenmaal niet zulke diepe zakken als Microsoft, Google of Facebook, die procederen dan wel niet schuwen, maar uiteindelijk meestal ook in het stof bijten.

Terug naar innovatie. Kleinere organisaties worden niet nodeloos vertraagd door corporate beleid en processen zoals gevestigde, grote bedrijven. Kleine bedrijven hebben meer vrijheid om out-of-the-box-denken te bevorderen en nieuwe ideeën te voeden die kunnen bijdragen aan evolutie van de cloud. Omdat ze minder hiërarchisch zijn kan de top van deze bedrijven direct samenwerken met jongere teamleden, waardoor kleinere bedrijven ervaring optimaal kunnen combineren met nieuwe perspectieven. 

Innovatie door acquisitie
Maar geloof het of niet, zegt Ek, de tech-reuzen rekenen erop dat de kleintjes innovatie aanjagen. Want grotere organisaties zijn altijd op zoek naar bedrijven die nieuwe concepten binnen brengen, of het nu via partnerschappen of acquisities is. Kijk maar hoe Apple, Facebook, Google of Microsoft het doen. Google’s acquisitie van DocVerse, voor 25 miljoen dollar, heeft tot het huidige Google Docs geleid, waardoor het bedrijf nu vooraanstaand is in het delen van documenten in de cloud. 

Tegen het einde van dit jaar is de verwachting dat er meer dan 180 miljard omgaat in de markt voor cloud-diensten. Dat kan nooit alleen om rechttoe-rechtaan, simpele opslag gaan: de markt voldoet aan een brede vraag naar allerlei specifieke diensten.

Geen one-size-fits-all
Daarom is het jammer dat aanbieders ertoe neigen voorbij te gaan aan de behoeften van klanten en deze dwingen mee te gaan in één of een paar one-size-fits-all categorieën. Ek drukt het treffend uit: voor klanten komt het neer op een doe-het-zelf-opslag in de cloud in plaats van het appartement dat ze verwachtten. Ze mogen dan beschikken over vele goedkope vierkante meters, maar hebben daarmee nog geen plek om te wonen. 

Kleinere aanbieders kunnen van deze marktsituatie profiteren door transparante, gepersonaliseerde diensten te bieden met een uitstekende gebruikerservaring. En omdat ze minder klanten hebben, is het, in theorie althans, eenvoudiger te weten te komen wie hun klanten zijn, wat ze doen, hoe ze de diensten inzetten, waar ze behoefte aan hebben en wat ze bereid zijn te betalen. Veel klanten shoppen namelijk niet exclusief op prijs, ze zijn bereid te betalen voor een betere CX. En als daar een kleinere organisatie achter zit, des te beter: daardoor kunnen ze de aanbieder bij hun ideeën, uitdagingen en zorgen betrekken. 

Dat is geen overbodige luxe nu het Europese Hof van Justitie een streep heeft gehaald door de safe harbour-constructie. Terwijl voor de aanbieder geldt: ‘ken je klanten’, geldt voor die klanten meer dan ooit: ‘ken je aanbieders’ – want doorgaans blijft het niet bij één leverancier.

Het meer-voor-minder-aanbod heeft zijn langste tijd gehad, als we Ek mogen geloven. De cloud evolueert snel, en op termijn willen gebruikers méér. Kleinere aanbieders hebben daarom nog een hoop terrein te ontginnen, ongetwijfeld nauwgezet gevolgd door de grote.

ADVERTORIAL

Palo Alto Networks and ICT Media are publishing a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Join us for the launch event on 18 May from 2:30pm at the Scheepvaart Museum Amsterdam. There will be an interactive panel discussion with the authors, covering Cloud Security, Cyber Insurance, the GDPR, the NIS Directive, the next-generation CISO and Digital Transformation Trends.

You can register for the event here.

Van onze partners

Magazines

OM 2 - Cloud


Strategic sourcing gaat over het zoeken naar een evenwicht tussen uitbesteden en zelf doen, de mate van uitbesteding, de leveranciersselectie, samenwerken met partners, contractbeheer en de regievoering. Maar ook over standaardisatie, normalisatie, ecosystemen en cultuurveranderingen. Op een strategische manier uitbesteden verbetert de efficiency, bespaart kosten en versnelt productontwikkeling. Organisaties kunnen zich voortaan op hun kernactiviteiten concentreren. Strategic sourcing geeft toegang tot expertise, of tot extra productiecapaciteit waarover men zelf niet beschikt. In dit nummer belicht Outsource Magazine de ervaringen en vorderingen op dit gebied.


Naar alle magazines