management

IT voelt druk van directie om te innoveren

De top bij internationale bedrijven verwacht van IT-organisaties dat zij meetbare zakelijke en concurrerende voordelen halen uit technologische transformatie. Onderzoek van het Business Performance Innovation (BPI) Network – een netwerkorganisatie voor verandermanagement en technologische transformatie – duidt hierop.

Ondanks de veel geuite klacht van IT-beslissers dat directies en boardrooms maar weinig ophebben met technologie lijkt het onderzoek erop te duiden dat een grote meerderheid van  leiders van bedrijven meer tijd en aandacht besteden aan het begrijpen van de strategische implicaties van disruptieve technologie dan voorheen. Daarnaast willen zij hun organisatie laten groeien met behulp van moderne technologieën en nieuwe kanalen aanboren voor klantbetrokkenheid en digitale ervaringen.

IT komt er slecht vanaf
Ofschoon het onderzoek laat zien dat bijna 70% van de managers wereldwijd gelooft dat technologie “veel belangrijker” is geworden voor hun business, beoordeelt iets minder dan de helft (47%) van de leidinggevenden het innovatieniveau in hun IT-afdeling als goed of erg goed. Daarentegen beoordeelt ruim de helft de IT-afdeling als slecht. Vier op de tien ondervraagden zeggen dat hun IT-afdeling goede stappen zet in de richting van een strategischer, responsieve en gewaardeerde businesspartner.

46% van de respondenten gelooft dat het verzekeren van geloofwaardigheid, schaalbaarheid en veiligheid van IT-infrastructuren het belangrijkst is. Daarentegen gelooft 38% van de respondenten dat het creëren van nieuwe ideeën en oplossingen voor een IT-organisatie veel betekent voor de bedrijfsprestaties. Iets minder belangrijk was volgens hen de kwaliteit en tijdig beschikbaar stellen van applicaties (35%), de kwaliteit van probleemoplossing en de snelheid waarmee een probleem werd opgelost (29%) en de klanttevredenheid met behulp van een technologiegedreven interface (27%).

“Senior managers van het hoogste niveau tot aan de uitvoerende afdeling zien vooruitgang in het implementeren van technologieën die hun kennis en de klantervaring verbeteren, en bedrijven een betere concurrentiepositie geven”, zegt Dave Murray, head of thought leadership bij BPI Network. “Wij geloven dat dit bijdraagt aan een nieuwe scorecard voor IT, met een grotere nadruk op de rol van IT als het gaat om bedrijfsgroei en marktdifferentiatie.”

“Bedrijven uit elke sector en elk deel uit de wereld realiseren zich dat zij een nieuw model van business responsive datacenters en -netwerken moeten omarmen om innovatie, kennis en snelheid te bevorderen”, zegt Richard Garratt van Dimension Data, dat het onderzoek heeft gesponsord. “De huidige discussie omtrent datacenters en op cloud gebaseerde, hybride IT-modellen is gebaseerd op de behoefte om effectiever en sneller aan de strategische behoeften van bedrijven in een snel veranderende zakelijke omgeving te voldoen.”

De onderzoeksresultaten duiden er ook op dat er nogal wat rek bestaat tussen de erkenning dat een organisatie nieuwe technologie moet omarmen en het daadwerkelijk bereiken van dat doel. De belangrijkste hindernissen zijn: interne overeenstemming en steun voor nieuwe technologische investeringen krijgen; de behoeften en de beschikbare optimale oplossingen bepalen; risico’s, kwetsbaarheid en bedreigingen voor informatie verkleinen; succesvol implementeren van nieuwe technologie en acceptatie vanuit de organisatie en tot slot verouderde IT-infrastructuur die upgrades en modernisering behoeft.

Over het onderzoek
Het onderzoek van BPI Network werd uitgevoerd in het tweede kwartaal van 2015 onder 250 leidinggevenden met verschillende functies en uit verschillende bedrijfsgroottes, industriesectoren en geografische gebieden. 22% van de respondenten vertegenwoordigde bedrijven met een omzet van een miljard dollar of meer en 31 procent behaalde jaarlijkse verkoopcijfers tussen de honderd miljoen dollar en een miljard dollar. Het gemiddelde bestond uit een omzet van minder dan honderd miljoen.

ADVERTORIAL

Palo Alto Networks and ICT Media are publishing a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Join us for the launch event on 18 May from 2:30pm at the Scheepvaart Museum Amsterdam. There will be an interactive panel discussion with the authors, covering Cloud Security, Cyber Insurance, the GDPR, the NIS Directive, the next-generation CISO and Digital Transformation Trends.

You can register for the event here.

Van onze partners

Magazines

OM 2 - Cloud


Strategic sourcing gaat over het zoeken naar een evenwicht tussen uitbesteden en zelf doen, de mate van uitbesteding, de leveranciersselectie, samenwerken met partners, contractbeheer en de regievoering. Maar ook over standaardisatie, normalisatie, ecosystemen en cultuurveranderingen. Op een strategische manier uitbesteden verbetert de efficiency, bespaart kosten en versnelt productontwikkeling. Organisaties kunnen zich voortaan op hun kernactiviteiten concentreren. Strategic sourcing geeft toegang tot expertise, of tot extra productiecapaciteit waarover men zelf niet beschikt. In dit nummer belicht Outsource Magazine de ervaringen en vorderingen op dit gebied.


Naar alle magazines