technologie

De 4 succesfactoren van Smart Industry


Volgen:

Door Jeroen van der Lugt – Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel naar de adoptie van Smart Industry blijkt dat ondernemers in Nederland veel kansen zien voor Smart Industry: onderling verbonden apparatuur in fabrieken, bij verschillende bedrijven en partners, die op slimme wijze – door de inzet van data-analyse – kunnen worden aangestuurd. Als grootste kansen worden het op individuele klantwensen afstemmen van producten, een flexibel en interactief netwerk van partners en klanten en een snel op de marktvraag aanpasbare organisatie genoemd. Maar hoe kom je in de positie om daadwerkelijk van deze kansen te profiteren? Wanneer we kijken naar internationale Smart Industry best practices, ontdekken we vier overeenkomsten die keer op keer worden toegepast:

Zet de klant centraal
Het is een cliché, maar de klant moet echt centraal staan. Het is belangrijk dat je als bedrijf uitvoerig de tijd neemt om er achter te komen wat klanten nou echt willen. Neem interviews af bij je klanten en ontdek hoe je je huidige businessmodel kunt verbeteren. Wil de klant een snellere levering? Wil hij maatwerk? Wil hij een betere, proactieve service? Onderzoek, doe geen aannames. Zo weet je zeker dat je met Smart Industry iets bereikt dat daadwerkelijk waarde levert, voor de eigen organisatie en voor de klant.

Heb lef
Het is duidelijk dat bedrijven zich met het inzetten van Smart Industry kunnen differentiëren. Bedrijven in Smart Industries zijn innovatiever, klantgerichter en efficiënter dan hun concurrenten. Ze durven zich op een totaal nieuw vlak te begeven en daar is lef voor nodig. Deze bedrijven geven hun eigen toekomst vorm in het snel veranderende industriële landschap. Ze transformeren zichzelf door lef en vanuit een wil tot innovatie, niet vanuit angst om achterop te raken. Vergeet niet dat angst een slechte raadgever is.

Ontsluit data
Data vormt de basis van Smart Industry. Door data-analyse worden mogelijkheden voor procesoptimalisatie en kansen voor procesautomatisering zichtbaar. De belangrijkste uitdaging bij het ontwikkelen van Smart Industries zit in datamanagement. De veranderingen zijn vaak complex omdat je verschillende databronnen met elkaar moet integreren. Met name databronnen van externe partners kunnen voor extra complexiteit zorgen. Een integratieplatform dat data samenbrengt in een eenduidige structuur is dan de oplossing.

Integreer informatie
Losstaande data is lang niet zo waardevol als geïntegreerde data. Wanneer data uit verschillende bronnen, zoals apparaten, machines en applicaties, gecombineerd en geïntegreerd wordt, ontstaat een schat aan informatie. Hierdoor kunnen nieuwe en diepere inzichten ontstaan die leiden tot flexibele productieprocessen, betere procesoptimalisatie en geavanceerde procesautomatisering.

We staan aan het begin van de Smart Industry-revolutie. Daarom doe je er goed aan om nu aan de slag te gaan met de nieuwe mogelijkheden, inzichten en kansen die Smart Industry biedt. Best practices laten zien welke succesfactoren leiden tot succes. Door deze toe te passen en je organisatie om te vormen tot Smart Industry, kun je jezelf verzekeren van een stabiele positie in de industrie van morgen.

Wil je meer weten over hoe deze succesfactoren in de praktijk toegepast worden? Lees dan het whitepaper Data-integratie ontsluit Smart Industry kansen. Hierin worden vijf best practices onder de loep genomen en wordt een vijfstappenmodel besproken voor iedere organisatie die een Smart Industry wil worden.

De auteur is EMEA Business Development Manager bij eurodata

ADVERTORIAL

Palo Alto Networks and ICT Media are publishing a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Join us for the launch event on 18 May from 2:30pm at the Scheepvaart Museum Amsterdam. There will be an interactive panel discussion with the authors, covering Cloud Security, Cyber Insurance, the GDPR, the NIS Directive, the next-generation CISO and Digital Transformation Trends.

You can register for the event here.

Van onze partners

Magazines

OM 2 - Cloud


Strategic sourcing gaat over het zoeken naar een evenwicht tussen uitbesteden en zelf doen, de mate van uitbesteding, de leveranciersselectie, samenwerken met partners, contractbeheer en de regievoering. Maar ook over standaardisatie, normalisatie, ecosystemen en cultuurveranderingen. Op een strategische manier uitbesteden verbetert de efficiency, bespaart kosten en versnelt productontwikkeling. Organisaties kunnen zich voortaan op hun kernactiviteiten concentreren. Strategic sourcing geeft toegang tot expertise, of tot extra productiecapaciteit waarover men zelf niet beschikt. In dit nummer belicht Outsource Magazine de ervaringen en vorderingen op dit gebied.


Naar alle magazines