technologie

De 4 succesfactoren van Smart Industry


Volgen:

Door Jeroen van der Lugt – Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel naar de adoptie van Smart Industry blijkt dat ondernemers in Nederland veel kansen zien voor Smart Industry: onderling verbonden apparatuur in fabrieken, bij verschillende bedrijven en partners, die op slimme wijze – door de inzet van data-analyse – kunnen worden aangestuurd. Als grootste kansen worden het op individuele klantwensen afstemmen van producten, een flexibel en interactief netwerk van partners en klanten en een snel op de marktvraag aanpasbare organisatie genoemd. Maar hoe kom je in de positie om daadwerkelijk van deze kansen te profiteren? Wanneer we kijken naar internationale Smart Industry best practices, ontdekken we vier overeenkomsten die keer op keer worden toegepast:

Zet de klant centraal
Het is een cliché, maar de klant moet echt centraal staan. Het is belangrijk dat je als bedrijf uitvoerig de tijd neemt om er achter te komen wat klanten nou echt willen. Neem interviews af bij je klanten en ontdek hoe je je huidige businessmodel kunt verbeteren. Wil de klant een snellere levering? Wil hij maatwerk? Wil hij een betere, proactieve service? Onderzoek, doe geen aannames. Zo weet je zeker dat je met Smart Industry iets bereikt dat daadwerkelijk waarde levert, voor de eigen organisatie en voor de klant.

Heb lef
Het is duidelijk dat bedrijven zich met het inzetten van Smart Industry kunnen differentiëren. Bedrijven in Smart Industries zijn innovatiever, klantgerichter en efficiënter dan hun concurrenten. Ze durven zich op een totaal nieuw vlak te begeven en daar is lef voor nodig. Deze bedrijven geven hun eigen toekomst vorm in het snel veranderende industriële landschap. Ze transformeren zichzelf door lef en vanuit een wil tot innovatie, niet vanuit angst om achterop te raken. Vergeet niet dat angst een slechte raadgever is.

Ontsluit data
Data vormt de basis van Smart Industry. Door data-analyse worden mogelijkheden voor procesoptimalisatie en kansen voor procesautomatisering zichtbaar. De belangrijkste uitdaging bij het ontwikkelen van Smart Industries zit in datamanagement. De veranderingen zijn vaak complex omdat je verschillende databronnen met elkaar moet integreren. Met name databronnen van externe partners kunnen voor extra complexiteit zorgen. Een integratieplatform dat data samenbrengt in een eenduidige structuur is dan de oplossing.

Integreer informatie
Losstaande data is lang niet zo waardevol als geïntegreerde data. Wanneer data uit verschillende bronnen, zoals apparaten, machines en applicaties, gecombineerd en geïntegreerd wordt, ontstaat een schat aan informatie. Hierdoor kunnen nieuwe en diepere inzichten ontstaan die leiden tot flexibele productieprocessen, betere procesoptimalisatie en geavanceerde procesautomatisering.

We staan aan het begin van de Smart Industry-revolutie. Daarom doe je er goed aan om nu aan de slag te gaan met de nieuwe mogelijkheden, inzichten en kansen die Smart Industry biedt. Best practices laten zien welke succesfactoren leiden tot succes. Door deze toe te passen en je organisatie om te vormen tot Smart Industry, kun je jezelf verzekeren van een stabiele positie in de industrie van morgen.

Wil je meer weten over hoe deze succesfactoren in de praktijk toegepast worden? Lees dan het whitepaper Data-integratie ontsluit Smart Industry kansen. Hierin worden vijf best practices onder de loep genomen en wordt een vijfstappenmodel besproken voor iedere organisatie die een Smart Industry wil worden.

De auteur is EMEA Business Development Manager bij eurodata

ADVERTORIAL

State-of-the-Art CEO



Palo Alto Networks and ICT Media have published a guide for the C-suite that includes advice and cybersecurity best practices from CEOs, CISOs, lawyers, consultants and government officials.

Get your free copy.

Van onze partners

Magazines

CIO nr 2 - Data & Information


De juiste informatie is de sleutel naar hogere prestaties. Tweevoudig winnaar van de CIO of the Year Award, Aloys Kregting (AkzoNobel), zei het enkele jaren geleden al: de waarde van informatie is eigenlijk het enige waar je als CIO echt wakker van zou moeten liggen. Data en informatie zijn, in combinatie met slimme algoritmes en krachtige technologie├źn, bovendien de basis voor een digitale transformatie. Daar hoort ook leiderschap bij: het management moet laten zien dat het zelf over de vaardigheden beschikt om besluiten op basis van data te nemen. Dat impliceert dat de leidinggevenden data als een belangrijke asset moeten zien, die groei, effici├źntie, wendbaarheid en innovatie aandrijft.


Naar alle magazines