Management

  • Digitalisering vooral voor verhoging efficiëntie, behalve in retail

    In digitaliseringsstrategieën hebben klantgerichte processen minder prioriteit, behalve in de detailhandel. Daar heeft pakweg twee derde van de bedrijven de B2C-kanalen gedigitaliseerd. Ruwweg een derde van de organisaties geeft echter toe niet erg met digitalisering bezig te zijn. Hierop duidt onderzoek door... lees meer

  • Succesvolle cloud-migratie kan tonnen schelen

    Door Bert Stam – “Cijfers liegen niet”, zeggen ze wel eens. En dat klopt in zekere zin ook. Als je op de weegschaal gaat staan en de wijzer slaat iets verder door dan je had verwacht dan is dat een keiharde confrontatie met de werkelijkheid – waar je uiteindelijk je voordeel mee kunt doen.... lees meer

  • Boardroom onvoldoende toegerust voor digitalisering

    Ofschoon directeuren uit het Nederlandse bedrijfsleven zich bewust zijn van de snelle ontwikkelingen in digitalisering, zijn hun organisaties hiermee nog nauwelijks succesvol in de praktijk. Daarop duidt een enquête door OkDelta en  Holtrop Ravesloot. Grote bedrijven in Nederland blijven achter met concrete... lees meer

  • Digitalisering verandert personele samenstelling banken

    Door de voortschrijdende digitalisering in de financiële sector hebben medewerkers bij Nederlandse banken steeds vaker een IT-achtergrond. Ruim een vijfde (22%) werkt voor de IT-afdeling, terwijl dit negen jaar geleden nog maar 12% was. Deze groep moet systemen in de lucht houden die vaak zelf zijn ontwikkeld.... lees meer

  • CIO wordt steeds vaker afgerekend op omzet

    CIO’s van grote bedrijven worden in toenemende mate medeverantwoordelijk gehouden voor de bedrijfsresultaten en rapporteren dan ook vaak direct aan de CEO. Bovendien verschuift het aandachtsgebied van de CIO aanzienlijk Hij of zij wordt in toenemende mate geconfronteerd met uitdagingen die nauwelijks raakvlakken... lees meer

  • CIO heeft veel invloed op geluk en creativiteit werknemers

    De manier waarop CIO’s hun organisatie ondersteunen en uitrusten met digitale tools heeft flinke invloed op het geluk en de creativiteit van werknemers, waardoor de rol van de CIO omvangrijker is dan alleen verantwoordelijk zijn voor de IT in de organisatie. Hierop duidt een groot internationaal onderzoek van... lees meer

  • Meer risicogedrag in cloud bij hogere functies

    Werknemers in West-Europa maken hun organisatie kwetsbaar voor datalekken en misbruik van gevoelige informatie. Ruwweg de helft van werknemers maakt gebruik van cloud-applicaties die vaak niet zijn goedgekeurd door de IT-afdeling. Daarbij komt dat hoe hoger een werknemer in de hiërarchie zit, hoe groter de kans... lees meer

  • Twee derde publieke sector werkt in 2018 geheel digitaal

    Organisaties in de publieke sector zijn snel aan het digitaliseren. Twee op de drie IT-beslissers in Westerse landen verwachten dat in 2018 hun kernprocessen gedigitaliseerd zijn. Vooral productontwikkeling, facturatie, klantcontact, HR onboarding en contractontwikkeling worden gedigitaliseerd. Daarop duidt onderzoek... lees meer

  • Enquête: ‘agile’ transformatie levert fikse verkorting time-to-market op

    Bedrijven die transformeren tot een agile organisatie kunnen een aanzienlijke versnelling van de time-to-market van nieuwe producten en diensten verwachten. Het potentiële resultaat van ‘agile’ is een verbetering van de time-to-market met 40% en een toename van het marktaandeel met 20%. Daarop duidt... lees meer

  • COO en CDO succesvoller met big data dan CIO

    Een ruime kwart van de organisaties die een big data project ondernemen, maakt hier winst op. Bij financieel succesvolle projecten is het echter veelal de COO of CDO die verantwoordelijk is voor een dergelijk project, ofschoon CIO’s vaker de leiding hebben over big data-projecten. Hierop duidt onderzoek door... lees meer

Van onze partners

Magazines

BoardroomIT - Strategic Sourcing


In deze Boardroom IT staat de sourcingsstrategie centraal. Sourcing is allang geen inkoopfunctie meer, maar een strategisch wapen in de digitale wereld. Steeds meer niet-onderscheidende functies van een bedrijf of instelling worden ‘as-a-service’ van derden ingekocht, vaak met een pay per use model. Ze staan dus niet meer op de balans, Capex wordt Opex. Ook worden externe leveranciers ingezet om snel nieuwe producten te kunnen ontwikkelen en naar de markt te brengen. Is uw organisatie ook al zo wendbaar?


Naar alle magazines